2 Haziran 2015 Salı

Talep Tahmini olmadan Üretim Planlama Yapılır mı ?.

Bu soru detaylarını vermek istemediğim bir  teknik iş mülakatında tarafıma yöneltilmişti.Soru karşısında epeyce zorlanmıştım çünkü talep tahmini bildiğimiz bir itme sisteminde üretim planlama fonksiyonunun birincil girdisidir.(Endüstri ve Sistem Mühendisliğine Giriş,Sf.233) Talep tahmini;regresyon analizi,mevsimsel ortalama gibi teknikler ile geçmişin talep verileri üzerinden hesaplamalar ile yapılır.



Satış departmanı bu konu ile ilgilenir.Planlama yapılacağı zaman Üretim Planlama, Satış 'dan talep verilerini ister.Siparişe göre üretim planlama yapmak ta çekme tipi bir üretim sisteminde gerçekleşir.Yalın üretim  çekme tipi bir sistemdir.Bununla birlikte ülkemizdeki bazı imalat firmaları ( çoğunluğu belki böyle olabilir )  çekme tipi sistem kullanmaktan ziyade kurumsallaşmaya yeni başladıkları veya kurumsallaşamadıkları  için siparişe göre üretim planlama yaparlar.Ne Yalın Üretim'in prensiplerini uygularlar ne de itme sisteminde yer alan üretim planlama fonksiyonunu tamamıyla yerine getirirler.Bazı imalat firmaları da  mühendislik departmanını yeni kurduğu için ,üretim planlamayı tam olarak çalıştıramaz.Çünkü mühendislik'ten üretim planlamaya  standart iş süreleri,malzeme listeleri,imalat sıraları,hazırlık süreleri,standart süreç el kitapçıkları gibi  verilerin iletilmesi gerekmektedir.Bu verilerin iletilmesi epeyce zaman alabilir.

Yalın Üretimi gibi çekme bir sistemde  planlama kabaca şu şekilde yapılır.Belirli bir stok seviyesinde , müşterilerin talepleri karşılanır.Stok seviyesi,yakın geçmişin sipariş verilerinden ve stok yenileme sürelerinden faydalanarak hesaplanır.İtme sisteminde olduğu gibi geleceğe yönelik varsayımsal tahminlerden kaçınılır.Stok yenileme süresi,üretimde israf önlenerek en aza indirilir.Burada amaç stok seviyesi 0 düzeyinin altına inmeden stokları yenilemektir.

Sonuç olarak talep tahmini olmadan üretim planlama gerçekleştirilemez.Eğer siparişe göre planlama yapmak istiyorsak ta Yalın Üretim'in prensiplerini yerine getirmeliyiz.Aksi taktirde tekne kör bir noktadan mutlaka su alacaktır ve farkımızda olmadan o tekne bir gün alabora olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder